„Pegasul ar reprezenta renaşterea Craiovei“

159617maximNorian Paicu, artist şi sculptor craiovean adoptat de Australia de treisprezece ani, crede foarte mult într-o renaştere a Băniei. Pentru asta, el i-a şi creat un simbol acum mulţi ani: gigantul Pegas, făcut din deşeuri industriale, care stă adăpostit într-o hală a Popeci Utilaj Greu şi aşteaptă să-şi găsească un loc în oraş.

Pasionat de versatilitatea metalului şi fascinat de posibilitatea de a readuce la viaţă piesele industriale, Norian Paicu e un nume care nu e rostit prea des în Craiova zilei de astăzi. Născut şi crescut aici, fost elev al Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti“, sculptorul, în prezent stabilit în Australia, a absolvit Academia Naţională de Artă „Nicolae Grigorescu“ din Bucureşti. Ca mulţi artişti care nu-şi găsesc locul în propria ţară, el a decis să plece, dar, înainte de asta, a lăsat în urmă ceea ce el crede că reprezintă un adevărat simbol pentru renaşterea Craiovei: „După absolvirea Academiei de Artă (1996 – n.r.), am simţit că este firesc să creez o lucrare care să reprezinte spiritul liber şi dragostea de artă a craiovenilor, mulţumind în acest fel pentru tot ajutorul primit de la aceşti oameni minunaţi. Aşa am ajuns la concluzia că o sculptură reprezentând Pegasul mitologic, într-o manieră modernă, industrială, ar reprezenta foarte bine spiritul de renaştere al Craiovei“, a povestit artistul, prin intermediul e-mail-ului, despre lucrarea lui.

Cum i-au crescut aripile lui Pegas

Pegasul lui Paicu are zece metri înălţime, deşi iniţial trebuia să fie mai mic – şapte metri -, şi este realizat din deşeuri industriale: cilindri hidraulici şi diverse piese metalice de la utilaje. Cu tot cu soclu, impresionanta sculptură metalică ar trebui să aibă 14 metri înălţime. Cele două piese sunt, însă, despărţite. Soclul se află acum sub statuia de la intrarea în Parcul „Romanescu“, iar calul mitologic este într-o hală a Popeci Utilaj Greu, fosta fabrică REUT, unde Norian Paicu a făcut practică în timpul facultăţii şi unde l-a şi realizat. „Inspirat de piesele gigantice industriale, am început să vizualizez cum aceste imense componente inerte şi reci ar putea prinde viaţă într-un puzzle gigant, care urma să fie calul înaripat, Pegasul“. Paicu a fost apoi prezentat secţiei de Confecţii Metalice, inginerului Bucă şi maistrului Ilie Marin, „cu care a trebuit să mă sfătuiesc pe parcursul executării, în privinţe tehnice şi tehnologice. Deşi, la început, muncitorii au fost destul de nedumeriţi în privința a ceea ce vreau să fac, pe parcursul timpului petrecut în fabrică, lucrând şi discutând cu dânşii, au început să vadă cu alţi ochi şi să înţeleagă această sculptură, dornici să mă ajute să o realizez şi mândri să fie creată în fabrica în care erau angajaţi“.

„Criticii din Melbourne nu pot să conceapă cum o astfel de lucrare nu a fost expusă“

Deşi proiectul a trecut prin mâinile mai multor oameni încântaţi de el, pornind de la criticul de artă Cătălin Davidescu, arhitecţii Voia şi Cernătescu de la primăria de atunci şi ajungând până la Ministerul Culturii, Pegasul nu şi-a găsit încă locul în Craiova. „Mi se rupe sufletul să ştiu că de 13 ani lucrarea stă ascunsă într-o hală, unde nimeni nu se poate bucura de ea. [...] Veştile pe care le-am primit din ţară au fost că domnul Constantin Popeci a adăpostit lucrarea într-o hală industrială, fapt pentru care îi sunt foarte recunoscător“. După ce a reuşit să treacă, timp de doi ani, peste lipsa de sudori, macarale sau materiale pentru sudură, lucrarea se bate acum cu… birocraţia. „Faptul că Pegasul a fost finalizat în noiembrie 1999 şi nu a fost amplasat din cauza birocraţiei mă umple de tristeţe şi dezamăgire, iar profesorii universitari şi criticii de artă din Melbourne nu pot să conceapă cum o astfel de lucrare nu a fost expusă“, explică Norian Paicu.

Lucrările din recuperări, frecvente în spaţiul mondial

Autorităţile locale au declarat, în timpul Forumului Economic Regional Oltenia, că intenţionează să scoată Pegasul în văzul oamenilor şi să-l amplaseze în zona Ford. Importanţa aducerii acestei lucrări în faţa craiovenilor o recunoaşte şi criticul de artă Cătălin Davidescu, inspector superior la Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Dolj. „Consider că este una dintre cele mai interesante lucrări de for public făcute în Craiova şi pentru Craiova, ceea ce nu este puţin lucru, pentru că avem foarte multe lucrări urâte în oraş. Este o poveste lungă în ceea ce priveşte Pegasul lui Norian, pentru că ea a fost făcută special pentru Craiova, cu toată dragostea, a fost făcută pe banii lui, ceea ce nu este, iarăşi, puţin lucru, şi a ieşit o lucrare care ar putea să devină un simbol al Craiovei, fără doar şi poate, dacă ar fi pusă într-un spaţiu adecvat. Din păcate, ea, deocamdată, nu şi-a găsit locul în oraş. Sperăm că merită să şi-l găsească în curând. [...] Oricum, este un simbol cât de cât mai contemporan, ceea ce pentru Craiova este foarte important. Aceste lucrări din recuperări sunt foarte expresive şi emană o sensibilitate tipic citadină a sfârşitului de secol 20, să sperăm şi a începutului de secol 21. Sunt frecvente în spaţiul european, mondial şi chiar şi în cel românesc. O serie de consilieri ai Craiovei, cu ani în urmă, au considerat că nu este cazul să o amplaseze pentru că Pegasul, în mintea lor, reprezenta, la vremea aceea, bicicletele Pegas care se făceau la Braşov. Pentru mine chiar ar fi o bucurie şi m-aş implica cu tot dragul să fie pus într-un spaţiu adecvat“, a declarat, pentru GdS, Cătălin Davidescu.
După plecarea sa din România, Norian Paicu a continuat să creeze şi să participe cu lucrările sale la expoziţii de grup şi personale, unde a obţinut numeroase distincţii şi premii. Dincolo de acestea, însă, artistul îşi doreşte cu ardoare cel mai mare premiu: acela ca oamenii să se poată bucura de darul lăsat de el pentru craioveni.

Mai multe despre Norian Paicu

Lucrările lui Norian Paicu au ajuns în colecţii private din Austria, Australia, Germania, Japonia, Olanda, România şi Statele Unite ale Americii. A câştigat numeroase premii la concursuri din Australia, unde îşi desfăşoară activitatea acum, dar şi în Craiova sau Bucureşti. Lucrările sale au participat la peste 50 de expoziţii pe trei continente. În 2010, artistul şi-a încheiat studiile de Master în Arte Frumoase, în Sculptură, la Universitatea Monash (Caulfield, Melbourne), în prezent concentrându-se pe instalare, sculpturi și grafică la studioul său din Mount Waverley, Victoria. Lucrările sale stau la dispoziţia publicului pe www.norianpaicu.com.

sursa: www.gds.ro